INFORMACE o konferenci vodocestných a plavebních odborníků s mezinárodní účastí
Plavební dny pořádají České plavební a vodocestné sdružení a Slovenský plavebný kongres ve spolupráci vždy se státním podnikem, na území kterého se tato konference koná.
Plavební dny je konference vodocestných a plavebních odborníků s mezinárodní účastí, která se ve většině skládá, kromě Slováků i Poláků, Němců, příležitostně i Rakušanů.
Historicky se Plavební dny konají od roku 1971. Plavební dny se zákonitě od počátku konají vždy střídavě v Českých zemích a na Slovensku. V době společného státu byla organizátorem Československá sekce při Mezinárodním plavebním sdružení PIANC.
Význam Plavebních dní, kromě odborného a společenského významu, spočívá i v jejich závěrech, které se obracejí nejen k této veřejnosti, ale i k státním orgánům (ministerstvům) s žádostí o řešení ožehavých, ale pro vodocestnou a plavební odbornost důležitých úkolů. Z tohoto důvodu bylo asi po deseti letech na úrovni resortů dopravy a vodního hospodářství rozhodnuto o dvouletém intervalu konání těchto konferencí.
Z hlediska územního organizačně spolupracují na uspořádání Plavebních dní i jednotlivá Povodí. Konkrétně Plavební dny se střídavě konaly ve spolupráci s Povodím Labe, Povodím Vltavy, Povodím Moravy, Povodím Odry, Povodím Dunaje, Povodím Váhu a Povodím Bodrogu a Hornádu (Košice).
Záměrem konání Plavebních dní bylo a je seznamovat příslušnou odbornou veřejnost se skutečnostmi i novinkami, které se v této oblasti vyskytují. Na Plavebních dnech přednášejí a ve vydaném sborníku jsou autoři z oblasti vodocestné, plavební, státní správy, výzkumných ústavů, vysokých škol, lodního průmyslu apod.
Na Plavebních dnech je daná veřejnost seznamována i výsledky a činností Stálého mezinárodního sdružení plavebních kongresů PIANC, jehož je ČPVS kolektivním členem.
Impulsem konání bylo mj. i konání Přehradních dní ve vazbě na Mezinárodní přehradní komisi ICOLD. Z důvodů této vazby bylo v roce 2003 rozhodnuto konat tyto podobné konference, tj. Plavební dny a Přehradní dny vždy v meziročním intervalu, aby se v jednom roce nekonaly dvě podobné konference.
PRÁVĚ PROBĚHLO:
Příští 32. Plavební dny se konaLY ve spolupráci se státním podnikem Povodí Labe 23.-25.září 2025 v Litoměčicích
TEMATICKÉ OKRUHY
1. Napojení vodních cest v ČR na evropské vodní cesty
2. Rozvoj vodních cest a moderních technologií plavby
3. Provozní problémy vodních cest nejenom v kontextu posledních
povodňových událostí
4. Rozvoj sportovní a rekreační plavby
V dňoch 19.-21.09.2023 sa v Šamoríne uskutočnila konferencia s medzinárodnou účasťou „XXXI. Plavebné dni 2023“, ktorej sa zúčastnili odborníci zo Slovenskej republiky, Českej republiky, ako aj zástupca Dunajskej komisie a zástupcovia zahraničných spoločností.
Odbornou náplňou konferencie boli témy Príprava, realizácia a prevádzka vnútrozemských vodných ciest a prístavov s dôrazom na bilaterálnu a multilaterálnu spoluprácu v stredoeurópskom priestore; aktuálne témy, výzvy a úzke miesta v oblasti rozvoja vnútrozemskej plavby; rekreačná a športová plavba ako súčasť regionálneho rozvoja.
Konferencie sa zúčastnilo 176 odborníkov vrátane čestných hostí. V rámci konferencie sa uskutočnila odborná exkurzia spojená s plavbou po Dunaji zo Šamorína na stupeň Gabčíkovo Vodného diela Gabčíkovo, nedostavanej Sústavy vodných diel Gabčíkovo- Nagymaros.
Na základe príspevkov v zborníku, prezentácií a odborných diskusií účastníci konferencie prijali nasledovné závery a odporúčania pre postup orgánov a organizácií kompetentných v oblasti vodnej dopravy a jej príslušnej infraštruktúry Slovenskej republiky a Českej republiky:
1. Odporúčame aktívne propagovať rozvoj vodných ciest a plavby, a efektívne objasňovať ich význam smerom k širokej verejnosti.
2. Odporúčame urýchlené schválenie Koncepcie vodnej dopravy v Českej republike, vrátane Plavebných stupňov Děčín a Přelouč II.
3. Odporúčame znovuzriadiť inštitúciu, ktorá by plnila úlohy spojené s prípravou a realizáciou investícií v oblasti infraštruktúry vodných ciest v Slovenskej republike. Do jej zriadenia odporúčame posilniť inštitucionálne zložky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky pre oblasť rozvoja a modernizácie vodných ciest a ich súčastí.
4. Odporúčame neodkladne pristúpiť k otvoreniu výziev Programu Slovensko 2021-2027, týkajúcich sa technických štúdií, štúdií uskutočniteľnosti a projektovej dokumentácie najmä pre dobudovanie vážskej vodnej cesty, ktorá je zaradená do základnej siete TEN-T.
5. Podporujeme, z dôvodu pretrvávajúcich problémov, ktoré neriešené usporiadanie majetkovoprávnych vzťahov spôsobuje:
5.1 finalizáciu aktualizácie zoznamu majetku a zoznamu pozemkov Českej republiky a Slovenskej republiky oboch správcov vodných tokov vedených na území druhého štátu a
5.2 skoordinovanie, v oboch štátoch, predloženia na rokovanie vlády Českej republiky a na rokovanie vlády Slovenskej republiky materiálu s návrhom na usporiadanie majetkovoprávnych vzťahov medzi Českou republikou a Slovenskou republikou, pripraveného Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky v súčinnosti s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky na slovenskej strane a Ministerstvom životného prostredia Českej republiky v súčinnosti s Ministerstvom vnútra Českej republiky na českej strane.
6. Odporúčame posilniť pozíciu infraštruktúry vodnej dopravy v príslušnej legislatíve tak, aby boli striktnejšie precizované požadované parametre plavebnej dráhy vodných ciest a plavebných objektov na Slovensku, na Dunaji v súlade s odporúčaniami Dunajskej komisie.
7. Odporúčame, aby v prípravných prácach na zlepšenie podmienok plavby na úseku Dunaja nad Bratislavou boli posúdené a vyhodnotené všetky varianty, ktoré pozná teória a prax úprav vodných tokov pre plavbu, vrátane variantov so vzdutím.
8. Odporúčame zriadiť zdroj financovania pre rozvoj rekreačnej a športovej plavby v Slovenskej republike s nastavením podmienok a kritérií, umožňujúcich čerpať finančné prostriedky pre predmetné rozvojové aktivity aj mestami a obcami a nimi zriadenými účelovými inštitúciami, ako aj podnikateľskými subjektmi.
9. Odporúčame založenie a podporu duálneho vzdelávania budúcich kapacít pre vodnú dopravu v Slovenskej republike, za priamej podpory a účasti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, Ministerstva školstva Slovenskej republiky a Dopravného úradu.
10. Odporúčame podporiť vytvorenie centra technickej podpory pre vodnú dopravu v Slovenskej republike.
11. Odporúčame prehodnotiť zrušenie územnej rezervy pre vodný koridor Dunaj-Odra-Labe, nakoľko toto rozhodnutie zabraňuje realizácii kedykoľvek v budúcnosti, pričom technická uskutočniteľnosť a ekonomická efektívnosť bola podrobne kladne zhodnotená štúdiou uskutočniteľnosti.
Prijaté účastníkmi konferencie s medzinárodnou účasťou XXXI. Plavebné dni 2023, v Šamoríne dňa 21. septembra 2023

