Připomínky ČPVS k části B2 a D Studie proveditelnosti DOL
S ohledem na krátkost termínu a velký rozsah připomínkovaného materiálu, tj. části B, C a D (2586 str.) Studie proveditelnosti vodního koridoru Dubaj-Odra-Labe (dále jen „studie“) uplatňujeme alespoň tyto hlavní připomínky.
K části B.2 – Vodní hospodářství
V této části studie doporučujeme vynechat vodní tok Dunaje jako možnost k jakémukoliv odběru vody ve vztahu k vodnímu koridoru D-O-L. Zejména pak příslušný odstavec na straně 81, který odběr z Dunaje částečně „bagatelizuje“.
Zdůvodnění: Odběr vody z Dunaje lze chápat dvojím způsobem:
- jako odběr pro provoz vlastního koridoru. V tomto případě bylo konstatováno, že vodní koridor nepotřebuje dotovat vodu z jiného recipientu pro proplavování plaveními komorami. Ostatně i v tomto případě by se jednalo o přečerpávání,
- jako převod vody do pasivních oblastí, např. jižní Moravy prostřednictvím tohoto koridoru. Tato myšlenka byla v minulosti a bohužel i někdy v současnosti (Dunaj-Vltava – i když nejde o vodní koridor) nezodpovědně některými odborníky prezentována.
S rakouskou stranou nikdy toto téma nebylo otevřeno. Z minulosti však je známo, že rakouská strana vždy bedlivě střežila dělení energetického potenciálu vodního toku Dunaje, při jakémkoliv návrhu na řešení jeho využití při výstavbě společného energetického díla.
Konečně i s ohledem na neúčast rakouské strany na studii by tato skutečnost mohla býti „zneužita“ v neprospěch vodního koridoru.
K části D – Marketingová část
V této části studie doporučujeme následující úpravy v jednotlivých podkapitolách
Ke kapitole 15.13 – Nevýhody vodní dopravy a vodní cest D-O-L
- 13.1 Nevýhody investičního rázu a ekonomické
Body 4 a 5 –zmírnit jednoznačně vyznívající nevýhodu, neboť uvedené skutečnosti – potřeba zajištění kombinovaného financování a vysoké nároky na výkupy pozemků – jsou obdobné i u vysokorychlostního železničního koridoru, či koridorů dálniční sítě.
- 13.2 – Nevýhody provozní
Bod 2. Zpochybnit nedostatečnou kapacitu vodní cesty je s ohledem na plné pokrytí uvažovaných přepravních požadavků, podle našeho názoru irevelantní.
Bod 3. Vypustit, případně upravit takto: „Zvýšené provozní náklady vodních děl“.
Zdůvodnění: Vodní díla neslouží pouze funkčnosti vodního koridoru, ale mají i jiné vodohospodářské účely.
Body 4 a 5 – vypustit.
Zdůvodnění: Potřeba soustavné údržby a občasného periodického čistění je záležitostí dopravní cesty každého dopravního oboru (např. silnice i železnice).
Bod 6 – vypustit.
Zdůvodnění: V jiné části studie je poukázáno na soběstačnost vodního koridoru v případě jeho potřeby pro proplavování plavebními komorami.
- 13.3 – Nevýhody územní
Kromě bodu 1, který se týká dostupnosti dopravní cesty pro průmysl, obchod a distribuci, se ostatní body dotýkají i dopravní infrastruktury ostatních dopravních oborů a jejich zvýraznění pouze pro vodní dopravu by bylo nekorektní a zavádějící.
Zdůvodnění: Vodní koridor je liniová stavba obdobně jako vysokorychlostní železniční koridor a dálniční koridory (bod 2). Obdobně i územní ochrana je u všech zmíněných koridorů obdobná, u vysokorychlostního železničního koridoru dokonce podstatně větší (bod 3).
Rozsah zemních prací (násypy a výkopy) nelze bez podrobného konstrukčního řešení přisoudit pouze výkopům a poukazovat na mohutné skládky vytěženého materiálu (bod 4).
Obdobně i uváděné majetkové vypořádání a rozsah demolic a zábory půdy je třeba přisoudit i ostatním dopravním oborům (body 5, 6 a 7).
Bezpečnostní opatření při průjezdu osobních lodí tunely není specifikum pro lodní tunely, oproti silničním, příp. i železničním tunelům. Na základě zkušeností z řady lodních tunelů ve Francii, je možno konstatovat, že jsou méně rizikovější než silniční či železniční tunely (bod 8).
Žádný dopravní koridor nemůže být ohrožen sesuvem půdy (bod 9); průsaky vody hrázemi, které jsou těsněny nepřichází v podstatě v úvahu – viz přívodní kanál u vodního díla Gabčíkovo na Dunaji (bod 9).
- 13.4 – Nevýhody ekologického charakteru
Zde je třeba objektivně uvést, že body charakterizující vzájemné ekologické vazby vodní cesty (vodního koridoru) jsou v podstatě nejkorektnější.
Zdůvodnění: Jedná se o body uvádějící: nutnost kompenzačních opatření (bod 1), výběr variant s minimálním dopadem do zvlášť chráněných území (bod 2), v budoucnu prokázaný klad/zápor na dopad flóry a fauny (bod 3), provoz vodního díla bude vyžadovat opatření pro únik znečisťujících látek (bod 4).
Body 5, 6 a 8 vypustit.
Zdůvodnění: Obsah těchto bodů je řešen ve vodohospodářské části a z vodohospodářského hlediska se jedná o běžný způsob řešení, který byl mj. vyřešen u přívodného kanálu vodního díla Gabčíkovo na Dunaji. Jedná se o:přirozené proudění v krajině (bod 5), narušení biotopů a krajiny (bod 6) a udržení vody v krajině za cenu rozsáhlých opatření (bod 8).
Bod 7 vypustit, příp. upravit takto: „Dojde k záborům zemědělské a lesní půdy“.
Zdůvodnění: Uvádět, že se jedná o rozsáhlé zábory ve vztahu k ochrannému pásmu u vysokorychlostního železničního koridoru (podle našich znalostí se jedná o cca 100m na každou stranu od vnější koleje) je poněkud zavádějící.
Předkládá:
V Praze dne 11.4.2018.
Zástupce ČPVS v MV Studie DOL
Doc. Ing. Pavel Jurášek, CSc.